50 vuotiaan Lumenen teemoina kiertotalous ja vastuullisuus


Lumenen 50-vuotisjuhlatilaisuudessa syvennyttiin kiertotalouteen: vastuulliseen tuotekehitykseen, sivuvirtojen hyödyntämiseen kosmetiikan tuotannossa ja kestävään pakkauskehitykseen. Juhlavuoden brändilähettilääksi valittiin yrittäjä ja henkinen valmentaja Niina Kurkinen.

Niina Kurkinen valittiin Lumenen juhlavuoden brändilähettilääksi.
–  Meillä on yhteiset arvot: rehellisyys, puhtaus ja luonnollisuus.


50 vuotta täyttävän Lumenen  tavoitteena on hillitä ilmastonmuutosta edistämällä kiertotaloutta ja pyrkimällä suljettuun materiaalikiertoon. Yritys pyrkii olemaan hiilineutraali vuoteen 2025 mennessä.

– Tarkastelemme kiertotaloutta kokonaisvaltaisesti tuotteen elinkaaren kannalta aina luonnollisten raaka-aineiden hankinnasta tuotantoon, valmistukseen, logistiikkaan, käyttöön ja kierrättämiseen. Myös kuluttaja näyttelee tärkeää roolia: Mitä tapahtuu tuotteelle kuluttamisen aikana ja mitä komponenteille tapahtuu käytön jälkeen, Lumenen tuotekehitys- ja vastuullisuusjohtaja Tiina Isohanni kertoi ravintola Palacessa Helsingissä järjestetyssä aamiaistilaisuudessa.

Lumenen tuotekehitys- ja vastuullisuusjohtaja Tiina Isohanni.


Kiertotaloutta Lumene tekee hyödyntämällä elintarvike- ja metsäteollisuuden sivuvirtoja. Sivuvirtojen hyödyntäminen tarkoittaa, että kukaan ei poimi pelkästään Lumenea varten esimerkiksi mustikkaa, karpaloa tai lakkaa. Sen sijaan Lumene kehittää esimerkiksi marjamehun valmistuksesta jäljelle jäävästä puristekakusta tuotteidensa raaka-aineita, kuten lakansiemenöljyä.

– Jo noin puolet käyttämistämme pohjoisista luonnonraaka-aineista on peräisin muun teollisuuden sivuvirroista, Isohanni kertoo.

Pakkaukset kiertävät uusiin käyttötarkoituksiin

 Lumene panostaa kestävään tuotekehitykseen sekä raaka-aine- ja pakkausmateriaalihankintoihin. Lumene käyttää yhä enenevässä määrin kierrätettyjä pakkausmateriaaleja ja on parantanut pakkaustensa kierrätettävyyttä. Yrityksen tavoitteena on pyrkiä suljettuun materiaalikiertoon.

– Olemme esimerkiksi vähentäneet yhdistelmämateriaalien käyttöä sekä tehneet komponenteista irrotettavia. Lisäksi olemme ottaneet käyttöön kierrätetyn pakkausmuovin. Viiden vuoden päästä 80 prosenttia pakkauksistamme on kierrätysmuovista tai biohajoavasta muovista valmistettuja, Isohanni kertoo.


Lumenen kierrätykseen sopivat muovipakkaukset prosessoidaan kierrätysmuoviksi, joka voi esimerkiksi päätyä siivousvälineiksi. Tuotannon pakkausmateriaalien sivuvirtoja hyödynnetään puolestaan muun muassa rakennusten eristemateriaaleissa ja pehmopapereissa.

Lumene on panostanut myös muihin kiertotaloustekoihin, kuten vedenkäytön ja jätteen vähentämiseen sekä uusiutuvan energian hyödyntämiseen.

Isohanni painottaa, että kiertotalouden toteuttaminen edellyttää yhteistyötä.

– Tähän emme yksin pysty. Siksi haluamme 50-vuotisjuhlavuonna kutsua yhteistyökumppanimme, asiakkaamme ja koko yhteiskunnan mukaan kiertotalousmatkalle pohjoisen luonnon puolesta, hän sanoo.

Lumenesta
Lumene Group on liikevaihdoltaan 70m+ euron kauneusalan yritys, joka kehittää ja valmistaa ensiluokkaisia Lumene-ihonhoito- ja meikkituotteita sekä erityisesti kampaamoalalle kehitettyjä korkealaatuisia Cutrin-hiustuotteita. Espoon pääkonttorin lisäksi Lumene toimii Pohjoismaissa, Venäjällä sekä Amerikassa. Uusimmat markkinat ovat Iso-Britannia sekä Kiina, joissa toimitaan verkkokauppakumppaneiden (FeelUnique, Look Fantastic, Tmall) kautta. Tuotteet kehitetään ja suurimmaksi osaksi valmistetaan Suomessa yrityksen Espoon tehtaalla. Yritys työllistää kansainvälisesti noin 400 henkilöä.