Kuinka hyödynnän asiakaskadon tuoman lisäajan?


Koronaviruskriisi on iskenyt jollain tavalla jokaiseen parturi-kampaajaan: asiakkaat peruvat käyntejään ja jättävät tilaamatta seuraavaa aikaa epävarmana tulevaisuuden tapahtumista. Moni yrittäjä on myös itse ilmoittanut, ettei kampaamotuoliin ole tulemista, jos on juuri palannut ulkomailta tai kokee pienintäkään flunssan oiretta.

Pahimmassa tapauksessa varauskalenterit näyttävät tuleville viikoille vain muutamaa harvaa asiakasta, mikä luonnollisesti huolettaa yrittäjää. Kuinka tästä selvitään ja koska?

Lontoolaisen Brooks & Brooks -liikkeen osaomistaja Jamie Brooks kehottaa kollegoitaan positiivisuuteen: Nyt on hyvä aika tehdä tiimin kanssa asioita, jotka tulevaisuudessa hyödyttävät liiketoimintaa.

Lontoolaisen Brooks & Brooks -liikkeen osaomistaja Jamie Brooks kehottaa kollegoitaan positiivisuuteen: Nyt on hyvä aika tehdä tiimin kanssa asioita, jotka tulevaisuudessa hyödyttävät liiketoimintaa!

Jamien vinkit yllättävälle vapaa-ajalle liikkeessä:
1.  On aika aikatauluttaa viisaammin. Säädä aukioloaikojasi tällä hetkellä olevien asiakasmäärien mukaisesti ja käytä muu aika muuhun kuin odotteluun. Jousta aikatauluista asiakkaiden tarpeiden mukaan.
2. Olkaa tiiminne kanssa yhtä. Tukekaa toisianne ja pitäkää huolta siitä, että jokaisella tekijällä on töitä ja yhtälainen tulo. Älkää jättäkö ketään yksin tyhjän asiakaslistan kanssa.
3. Siivoa. Ylimääräisellä ajalla on hyvä käydä läpi ne kaapit, joiden pohjalta löytyy pois heitettäviä yllätyksiä. Heitä pois vanhat lehdet, pyyhi pölyt yllättävistä paikoista. Puhdista työkärryt laatikostoineen ja huolla kaikki koneet.
4. Pyydä työntekijöitä miettimään uusiksi työvaatteitaan. Löytyykö lokeroista vaatteita tai kenkiä, joita ei enää käytetä. Tulisiko hankkia uusia?
5. Mieti uusiksi tuotevalikoimasi ja palvelusi. Onko tuotevalikoimasi ajan tasalla? Mitä uutta voisit myydä asiakkaillesi? Minkä uuden palvelun voisit ottaa tuotevalikoimaasi?
6. Tee tarkka lista kuluistasi ja mieti, kuinka voisit vähentää välttämättömiä päivittäisiä kuluja. Kilpailuta uusiksi esimerkiksi käyttämäsi kassapalvelu ja siivousyritys. Kuinka paljon esimerkiksi tarjoamasi virvokkeet ja esille laitetut kukat maksavat. Pystyykö näitä kuluja vähentämään?
7. Tarjoa työpaikalla kollegoille talon sisäistä koulutusta. Jokainen tekijä voi opettaa muille omaa vahvaa osaamistaan. Jakakaa värivinkkejä.
8. Mieti nyt viimeistään, kuinka toimitte, jos koko kaupunki suljetaan. Tehkää laskelmia siitä, kuinka esimerkiksi kahden viikon täysi hiljaiselo vaikuttaa tuloihin ja menoihin. Ja mikä tärkeintä, miettikää, kuinka tämän vajeen voisi tulevaisuudessa korjata.

Brooks & Brooks -liikkeen perustajat Sally and Jamie Brooks ovat voittaneet useita liiketoiminnan ja hiusalan palkintoja.  Sally palkittiin vuosina 2017 ja 2018 tittelillä  British Hairdresser of the Year ja oli ehdolla myös vuodelle 2019.   

 

Lisää Pinni-lehden juttuja koronateemalla:
https://www.pinni.fi/korona/