Tuulikaappikauppa, pidennetyt maksuohjelmat ja tilaushelpotukset helpottavat Schwarzkopf-kampaajan arkea


Schwarzkopf Professional -tuotemerkin omistaja Henkel perusti koronakriisin selättämiseksi kansainvälisen tukiohjelman nimeltä Henkel’s Solidarity Program. Ohjelmaan sisältyy kahden miljoonan euron lahjoitus COVID-19 -pandemian vastaiseen työhön eri organisaatioille, viiden miljoonan hygieniatuotelahjoitukset sekä joillakin tuotantolinjoilla siirtyminen desifiointiainetuotantoon osana hyväntekeväisyyskampanjaa. Suomalaiskampaajille ohjelma sisältää korona-ahdingon selättämiseksi muun muassa pidennettyjä maksuaikoja, ”tuulikaappikaupan” ja pientoimitukset ilman lisäkuluja.

Schwarzkopf Professionalin Suomen maajohtaja Jarno Vilén on tehnyt etätöitä kotinsa kellarissa nyt jo neljä viikkoa. ”Koronakriisi ja etätyö on itse asiassa tuonut meitä eurooppalaisia maajohtajia lähemmäs toisiamme. Aloitamme joka aamun palaverilla, jossa käymme läpi koronakriisin vaikutuksia hiusalaan ja kuinka me jokainen omissa maissamme pystyisimme toimimaan parhaalla mahdolisella tavalla juuri siihen hetkeen”, Jarno sanoo.

– Tässä tilanteessa on todellakin testattu meidän slogania ”Together. Passion for hair.” Schwarzkopf Professionalin maajohtaja Jarno Vilén kertoo.

Vilén antaa tätä haastattelua kotikellarinsa ”bunkkerissa”, josta on päivittäinen suora yhteys eurooppalaisten maajohtajien kotitoimistoihin. Videotapaamisten myötä Jarnolle on tullut yhä selkeämmäksi se, kuinka Suomi on Euroopan maista niitä viimeisimpiä, joihin koronakriisi on iskenyt. Samalla Jarno on saanut olla eturintamassa kuulemassa toimenpiteistä, mitä esimerkiksi Italiassa ja Espanjassa on tehty hiusalan hyvinvoinnin eteen.

– Otin Suomessa alusta alkaen hyvin tiukan linjan siinä, kuinka suojaamme työntekijöitämme ja asiakkaitamme koronavirukselta. Lohduttomat uutiset ensin Kiinasta ja myöhemmin Euroopasta vain vahvistivat sen, että päätöksemme esimerkiksi peruuttaa vuoden suurin hiusmuotikiertueemme heti alkuunsa oli oikea, Jarno kertoo.

Sekä työ- että asiakasturvallisuutta on heti maaliskuun alkupäivistä lähtien noudatettu mahdollisimman hyvin. Näytösten ja koulutustilaisuuksien peruuttamisen lisäksi kuun puolivälin jälkeen on lopetettu kokonaan edustajien henkilökohtaiset tapaamiset.

– Halusimme tällä välttää riskiä, jossa oireettomat edustajat kiertäessään eri kampaamoja mahdollisesti tartuttaisivat kampaajat ja he myöhemmin asiakkaansa. Olemme pyrkineet minimoimaan kaikki mahdolliset riskit siihen, että yrityksemme edes jollain pienellä tapaa levittäisi COVID-19-virusta, Jarno kertoo.

Viruksen levittämisen riskiä on mietitty tarkkaan myös Schwarzkopfin myymälässä Helsingin Kampissa. Myymälässä työskentelee kerrallaan vain yksi työntekijä ja ostokset tehdään ennakkoon puhelimitse. Hiusalan ammattilainen pääsee noutamaan tuotteensa myymälän tuulikaapista.
– Tämä uusi tapa tehdä kauppaa sai heti lisänimen tuulikaappikauppa, Jarno heittää.

Tuoteostoihin liittyen Schwarzkopf on antanut myös kaksi lisähelpotusta: laskujen eräpäivää on pienyrittäjien osalta siirretty 30 päivällä ja rahtivapausraja sekä käsittelykulut on kokonaan poistettu.
– Kampaaja voi ostaa vaikka vain sen yhden värituubin ja lasku tulee vain siitä yhdestä ilman postitus- tai muita kuluja, Jarno vahvistaa.

Verkkokauppaa kampaajan pussiin

Viimeisen kuukauden aikana koronakriisi on muuttanut toimintatapoja niin Schwarzkopfilla Suomessa kuin koko Henkelillä maailmanlaajuisesti. Jarno onkin huomannut, kuinka kriisi on antanut kansainväliselle organisaatiolle mahdollisuuden muuttua ketterämmäksi ja nopeatempoisemmaksi.

– Meillä Suomessa on hyvä tilanne siinä suhteessa, että saamme koronakriisin avuksi tehdyistä pilottihankkeista suoran käden kokemukset, joiden kautta pystymme tuottamaan suomalaiskampaajille niitä parhaita keinoja menestyä nyt sekä uuden nousun kynnykselle. Teemme yhteistyötä ilman maarajoja, jotta pystymme tuottamaan mahdollisimman hyviä menestyskeinoja mahdollisimman nopeasti. Näistä yksi esimerkki on näillä näkymin touko-kesäkuussa lanseerattava verkkokauppa. Lisäksi meillä on vielä Eurooppalaisessa pilotissa B2C verkkokauppapalvelu kampaamoille, jonka tarve myös Suomeen selvitetään. Ja tässäkin tulee muistaa se, että kampaaja on se, joka tässä ansaitsee, me toimimme vain välikätenä ja mahdollistajana, Jarno muistuttaa.

– Olisimme voineet isona yrityksenä hyötyä tilanteesta ja valmistaa vaikka käsihuuhdetta myytäväksi korkean arvon markkinoilla. Tämä ei olisi ollut meidän arvojen mukaista tehdä nopeita, häikäilemättömiä tekoja, jotka toisivat nopeaa voittoa. Meille on nyt tärkeintä se, että kaikki menestyvät, että jokainen meidän kampaajamme saa meiltä tukea tässä tilanteessa mahdollisimman paljon. Tästä on esimerkkinä helpyoursalon.fi -sivustomme, josta kuluttaja pystyy ostamaan lahjakortteja suosikkikampaamoonsa. Tämäkin on tehty täysin kampaajan hyväksi, eli täysin ilman meidän provisiota, Jarno sanoo.

Jarno on ollut ”bunkkerissaan” etätöissä pian jo neljä viikkoa. Hinku kentälle ja kampaajien keskuuteen on kova, kuten on myös usko tulevaan.
– Olemme olleet alusta asti hyvin valmistautuneita tilaisuuteen ja ensimmäisinä toimineet, jota virus ei pääsisi leviämään. Olemme pitäneet tämän ajan henkilöstömme täysimääräisenä työssä, sillä olemme halunneet kouluttaa henkilöstöämme tulevaan syksyyn: meillä on antaa paljon lisäarvoa ja työkaluja bisnekselle siinä vaiheessa, kun hiusala lähtee uuteen nousuun, Jarno hehkuttaa.

– Ja vielä haluan sanoa, että mitä vain ideoita kampaajilla tulee tämän kriisin selättämiseksi, niin kaikki otetaan ilolla vastaan. Tehdään yhdessä alasta vielä menestyksekkäämpi kuin se on ikinä ollut, Jarno lisää.

 

Lisää Pinni-lehden juttuja koronateemalla:
https://www.pinni.fi/korona/